Logistiek & transport
Logistiek & transport 4 min. leestijd

Verduurzamen in de logistiek, slimme eerste stap, wat kost het en hoe financier je het. 

Strengere regelgeving en stijgende kosten dwingen transportbedrijven om na te denken over elektrisch rijden. Achterblijven is geen optie. Want elk transportbedrijf moet er iets mee. De markt verandert en jij verandert mee. Maar wat komt er allemaal kijken bij het verduurzamen van je logistiek? Hoe ga je dit financieren? Hoe begin je en welke stappen maak je daarna?


Slimme eerste stappen naar elektrisch rijden voor transportbedrijven.

De overstap van diesel naar elektrisch rijden is geen kwestie van simpelweg de knop omdraaien. Er komt best wat bij kijken. Novar helpt je met een concreet rekenvoorbeeld waarbij we uitgaan van een vloot van 6 vrachtwagens. Het geeft jou als eigenaar van een transportbedrijf een goed beeld van wat je moet doen om ook over te stappen naar elektrisch transport.


Stap 1: bepaal je rijgedrag en laadbehoefte

Een elektrische vrachtwagen moet natuurlijk opgeladen worden. Voor een goed beeld over elektrisch rijden, moet je eerst jouw huidige rijgedrag en het hieruit voortkomende verbruik in kaart brengen. Denk aan het aantal ritten dat je gemiddeld maakt en de mogelijkheden die er zijn voor het opladen van je elektrische vrachtwagens. We gaan aan de slag met de volgende punten:

  • Analyseer je ritten
  • Laden op eigen terrein of onderweg bijladen
  • Bepaal je laadinfrastructuur

Om een duidelijk beeld te krijgen van hoeveel energie je in de toekomst nodig hebt, voer je een gedetailleerde ritten-analyse uit. Zo krijg je meer inzicht in hoeveel, waar en wanneer jij jouw vrachtwagens gebruikt. 

Onderzoek hoeveel energie je per dag nodig hebt voor het opladen van je elektrische vrachtwagens. Denk erover na of je onderweg bij kunt en wilt opladen.

Om zelf je vrachtwagens te voorzien van genoeg energie heb je laadpalen nodig. Maar de vraag is: hoeveel? En hoe zorg je voor genoeg flexibiliteit in het opladen van je vrachtwagens? 

Het onderstaande rekenvoorbeeld geeft hier duidelijkheid over.

Rekenvoorbeeld rijden & laden

We gaan in dit rekenvoorbeeld uit van de aankoop van 6 elektrische vrachtwagens.


Bereken wat jouw 6 vrachtwagens per werkdag gemiddeld rijden. Rij je maandag 270 km en de overige vier werkdagen 570 km. Dan is dat gemiddeld 510 km per werkdag.

Er zijn 235 werkdagen per jaar:
510 km × 235 werkdagen = 119.850 km per jaar (afgerond 120.000 km)

Bepaal de tijdstippen waarop de vrachtwagens niet in gebruik zijn en opgeladen kunnen worden. In dit voorbeeld vertrekken je vrachtwagens rond 5 uur in de ochtend en komen ze terug om 5 uur in de middag:
De vrachtwagens staan 12 uur per dag stil

Je rijdt gemiddeld 510 km per dag. Voor zes vrachtwagens is dat:
510 km × 6 werkdagen = 3.060 km per werkdag

Per kilometer heb je gemiddeld 1,5 kWh nodig. Bereken de benodigde energie per dag:
3.060 km x 1,5 kWh = 4.590 kWh per dag 

Je elektrische vrachtwagens staan 12 uur per dag stil en kunnen dus 12 uur per dag worden opgeladen. Je wilt tegelijk opladen, omdat je niet stil wilt staan. Hoeveel laadpalen heb je nodig?  


Om flexibiliteit te kunnen blijven garanderen ronden we af naar: 6 laadpalen


Stap 2: bepaal je energiebehoefte en bekijk de mogelijkheden voor het energiesysteem

Stap je over op elektrisch vervoer met zes elektrische vrachtwagens, dan verandert je energiebehoefte. Daar gaan we nu verder op in. We nemen de volgende punten mee:

  • Energiebehoefte
  • Eigen opwek
  • Energieopslag

Grote kans dat je energiebehoefte verandert omdat je meer energie nodig hebt dan je nu gebruikt. Dit betekent meestal ook dat je huidige aansluiting krachtiger moet worden. Naast je aansluiting moet het contract met je energieleverancier waarschijnlijk ook verhoogd worden. Je gaat namelijk meer energie afnemen.

Wanneer je zoveel energie gaat gebruiken is het slim om een deel hiervan zelf op te wekken. Misschien wek je zelf al energie op en is uitbreiden de oplossing. Zo kun je ook geld gaan verdienen met Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s). 

Meer weten over HBE’s? We schreven er dit item over.

Meer energie opwekken dan je nodig hebt voor je elektrische vrachtwagens? Slim! Die kun je zelf weer gebruiken voor andere doelen. Bijvoorbeeld voor het opladen van andere elektrische vrachtwagens. Ook daar kun je HBE’s voor krijgen. Hou er wel rekening mee dat je in de zomer veel meer energie opwekt dan in de winter. 

Kom je ‘s nachts energie tekort voor het laden? Dan kun je de opgewekte stroom van overdag opslaan in een batterij. Dat kan zowel je eigen stroom zijn, als de stroom die je overdag goedkoop inkoopt van het net. Overschotten kun je bovendien via de eerder genoemde HBE’s verhandelen op het meest interessante moment. 

Rekenvoorbeeld energiebehoefte & energiesysteem

We hebben in het rekenvoorbeeld rijden & laden ontdekt dat je 6 laadpalen nodig hebt.


We gaan verder met het berekenen van je energiebehoefte per uur:
6 laadpalen x 75 kWh = 450 kWh

Je energiebehoefte per dag is:
6 laadpalen x 75 kWh x 12 uren = 5.400 kWh

We gaan er in dit voorbeeld vanuit dat je 8500 m² dak hebt:
Per 1 m² dak kun je zo’n 172 kWh per jaar opwekken
172 x 8500 = 1.462.000 kWh zonopwek per jaar


En hoe nu verder?

Je weet nu wat er bij komt kijken als je elektrisch gaat rijden. Je hebt ook een beter beeld gekregen van de investeringen. Maar wat je wellicht niet weet, is dat er verschillende subsidies beschikbaar zijn om je te helpen. Om je hier verder bij te helpen heeft Novar een handig overzicht gemaakt met alle beschikbare subsidies voor transportbedrijven.


Novar fixt samen met jou de energietransitie.

Hoe kunnen we helpen? Het eerste waarmee we je kunnen helpen is het berekenen van jouw rijgedrag, laadbehoefte en energiebehoefte. Deze rekensom hoef je niet zelf uit te voeren. We helpen je er graag bij. 

Daarnaast kunnen onze adviseurs je helpen met advies over je laadinfra. Zo krijg je een duidelijk overzicht en inzicht in de mogelijkheden. Met onze uitgebreide kennis van verduurzaming binnen de transportsector, helpen we jou met de overstap naar elektrisch rijden.

Meer weten? Vraag een adviesgesprek aan.

Deel artikel

Lees verder

Naar kennisbank
Logistiek & transport 4 min. leestijd
Laadinfrastructuur voor transport en logistiek

Laadinfrastructuur. Wat wordt daarmee bedoeld? En hoe helpt het jou als ondernemer in de logistiek of transport? We gaan dieper…

Logistiek & transport 4 min. leestijd
Hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s) voor de logistiek

Wat zijn hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s) en hoe werken ze in jouw voordeel? Om deze vraag te beantwoorden leggen we eerst…

Logistiek & transport 4 min. leestijd
Subsidies voor emissieloos rijden

Veel transportbedrijven stappen over op elektrisch vervoer. Omdat het beter is voor de wereld om ons heen, maar ook om…

Logistiek & transport 4 min. leestijd
Zero-emissiezones: dit kan het voor jouw transportbedrijf betekenen.

In 2025 komen de eerste zero-emissiezones (ZE-zones) eraan. Dit zijn speciaal geselecteerde gebieden in steden waar alleen verkeer is toegestaan…

Naar kennisbank