Logistiek & transport
Logistiek & transport 4 min. leestijd

Zero-emissiezones: dit kan het voor jouw transportbedrijf betekenen.

In 2025 komen de eerste zero-emissiezones (ZE-zones) eraan. Dit zijn speciaal geselecteerde gebieden in steden waar alleen verkeer is toegestaan dat geen schadelijke stoffen uitstoot. Transportbedrijven moeten dus óók vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij zijn. Hoe ga je hier als transportbedrijf mee om?

.


Zo werken zero-emissiezones

Om de leefbaarheid en de luchtkwaliteit in steden te verbeteren, stellen 29 gemeenten per 1 januari 2025 zero-emissiezones in. Vanaf dan mogen dieselvrachtwagens deze ZE-zones niet meer in. Om ondernemers tegemoet te komen, is er een overgangsperiode voor bestel- en vrachtwagens op diesel. Elektrische- en waterstofvrachtwagens of andere milieuvriendelijke opties zijn wél welkom in ZE-zones.

Een HBE-certificaat is een bewijs, dat laat zien dat je voldoet aan de Europese wetgeving. Elke lidstaat vult zelf in hoe ze voldoen aan deze wetgeving, HBE’s zijn dus alleen geldig in Nederland. Een HBE-certificaat wordt pas officieel, wanneer deze is ingeboekt in het Register Energie voor Vervoer (REV) van de Nederlandse Emissieautoriteit.

Overgangsperiode ZE-zones van 2025 tot 2030

Tussen 1 januari 2025 en 1 januari 2030 geldt een overgangsperiode. Het is dus niet zo dat je zonder elektrische vrachtwagen vanaf 2025 helemaal niets meer kunt leveren in binnensteden. In deze overgangsperiode komen er langzaamaan steeds meer toegangsregels bij, waar ook transportbedrijven zich aan moeten houden.

Deze bedrijven gebruiken zelf veel fossiele brandstoffen en minder duurzame brandstoffen en daarom kopen zij HBE’s in bij andere bedrijven. Het percentage verplichte HBE’s groeit elk jaar. De vraag naar HBE’s wordt daardoor steeds groter. 

Naast bedrijven met een tekort, zijn er ook bedrijven die meer HBE’s produceren dan de EU vereist. Deze extra HBE’s kun je (let op: dit is niet verplicht) gaan verkopen. Er ontstaat dus aanbod. Om HBE’s te gaan verkopen moet je wel een boekhouding bijhouden. De HBE’s verhandel je bijvoorbeeld aan de eerder genoemde bedrijven Shell, Esso of BP. Deze bedrijven betalen dus in feite mee aan het duurzaam opladen van jouw vervoer. Zo ontstaat er een markt, waaraan je als transportbedrijf slim geld kunt verdienen.

Hoe pakken zero-emissiezones voor jou uit?

In dit voorbeeld gaan we uit van een transportbedrijf met drie vrachtwagens. Bepalend voor de toegang tot zero-emissiezones is de DET: Datum Eerste Toelating. Dit is de datum waarop een voertuig voor het eerst is geregistreerd bij het RDW en in gebruik is genomen op de weg. Je kunt de DET van jouw vrachtwagen hier checken.

Naast de DET zijn ook de Euro emissienormen van belang voor toegang tot de ZE-zones. Deze normen zijn aangeduid met cijfers zoals, Euro 1, Euro 2, Euro 3, enzovoort. Hoe hoger het cijfer, hoe lager de hoeveelheid verontreinigende stoffen die de vrachtwagens uitstoten.

We nemen onderstaand voorbeeld:

Datum eerste toelatingRijdt opEuro-norm
Vrachtwagen 12012DieselEuro 1
Vrachtwagen 22018DieselEuro 6
Vrachtwagen 32020ElektriciteitN.v.t.

Per 1 januari 2025 mag de eerste vrachtwagen de ZE-zone niet meer betreden, de andere twee (vrachtwagen 2 en 3) mogen nog wel naar binnen. Gaan we drie jaar vooruit naar 2028, dan mag ook vrachtwagen 2 niet meer naar binnen. Vrachtwagen 3 mag altijd de ZE-zone in, omdat deze uitstootvrij is.

Overgangsregels en uitzonderingen

Zoals het voorbeeld al doet vermoeden, zijn er voor elke situatie weer andere regels. Best lastig. Zo ook de overgangsregels die voor Euro 6 bakwagens gaan gelden. Bakwagens met een DET van 2017 tot en met 2019 mogen nog tot 1 januari 2028 ZE-zones betreden. Euro 6 bakwagens met een DET tussen 2020 tot en met 2024, mogen nog tot 2030 de ZE-zones in.

Naast deze, voor transportbedrijven, belangrijke overgangsregels zijn er nog meer uitzonderingen en regels. Voor alle duidelijkheid ontwikkelden wij een overzichtelijke Roadmap voor de transportsector. Daarin nemen we je mee in de toegangsregels voor ZE-zones van nu tot 2030.

Dit zijn de gevolgen van ZE-zones voor transportbedrijven

Na 1 januari 2030 mogen oude vrachtwagens definitief geen binnensteden meer in. Dit kan grote gevolgen hebben, ook voor jouw transportbedrijf. Dus: vervoer je regelmatig vracht binnen ZE-zones? Dan is het noodzakelijk om goed over je wagenpark en de bijbehorende infrastructuur na te denken.

Blijf je rijden op fossiele brandstoffen, dan ga je hoge boetes betalen. Je bent met vervuilende vrachtwagens vanaf 2025 deels en vanaf 2030 helemaal niet meer welkom in binnensteden. Je krijgt je vracht dus niet meer geleverd en klanten zullen afhaken. Verder verduurzamen naar elektrische vrachtwagens, gecombineerd met eigen opwek van elektriciteit, is dus noodzakelijk voor het toekomstbestendig maken van jouw transportbedrijf.

Verduurzamen levert steeds meer op

Door nu te handelen, zorg jij voor toekomstbestendigheid van je transportbedrijf. Want nu investeren, is straks voorop lopen. Hoe ga jij je voorbereiden op de komst van Zero-emissiezones?

Je kan er bijvoorbeeld aan denken om over te stappen naar volledig elektrisch rijden in combinatie met een eigen groen energiesysteem. Met een solar carport en een eigen batterij voor de opslag van elektriciteit, ben jij de concurrentie een stap voor. Als je zelf elektriciteit opwekt, ben je minder afhankelijk van het elektriciteitsnet. Zo laad je zelf je eigen elektrische vrachtwagens op en hoef je geen dure netstroom te gebruiken voor jouw transport. En je vermindert ook nog de CO2-uitstoot van je bedrijf.

Wist je dat je met duurzaam vervoer slim geld kunt verdienen? Lees ons artikel over HBE’s.

Novar fixt samen met jou de energietransitie

Om je toekomstbestendig voor te bereiden op de ZE-zones heb je elektrische vrachtwagens nodig, die je in de meeste ideale situatie ook nog zelf oplaadt. Novar helpt je graag met jouw eigen groene energiesysteem. Dit systeem kun je bij ons leasen, waardoor je hiervoor zelf geen investering hoeft te doen. Zo vind je makkelijker de financiële middelen om stap voor stap je wagenpark te elektrificeren. Novar ontzorgt je in het hele duurzaamheidsverhaal en jij plukt de vruchten.

Deel artikel

Lees verder

Naar kennisbank
Logistiek & transport 4 min. leestijd
Verduurzamen in de logistiek, slimme eerste stap, wat kost het en hoe financier je het. 

Strengere regelgeving en stijgende kosten dwingen transportbedrijven om na te denken over elektrisch rijden. Achterblijven is geen optie. Want elk…

Logistiek & transport 4 min. leestijd
Laadinfrastructuur voor transport en logistiek

Laadinfrastructuur. Wat wordt daarmee bedoeld? En hoe helpt het jou als ondernemer in de logistiek of transport? We gaan dieper…

Logistiek & transport 4 min. leestijd
Hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s) voor de logistiek

Wat zijn hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s) en hoe werken ze in jouw voordeel? Om deze vraag te beantwoorden leggen we eerst…

Logistiek & transport 4 min. leestijd
Subsidies voor emissieloos rijden

Veel transportbedrijven stappen over op elektrisch vervoer. Omdat het beter is voor de wereld om ons heen, maar ook om…

Naar kennisbank